kohti tasapainoista arkea

Kohti Tasapainoista Arkea (5 Askelta)

Mikäli matka kohti tasapainoista arkea kiinnostelee, tervetuloa tämän artikkelin pariin. Tästä on hyvä lähteä liikkeelle ja matka kohti tasapainoista arkea voi alkaa.

Moikka!

Tiedän, että välillä arjen kiireet voivat tuntua ylivoimaisilta ja tasapainoisen elämän saavuttaminen saattaa tuntua mahdottomalta tehtävältä. Sitä se oli minullekin vielä muutama vuosi sitten.

Mutta älä huoli, olen täällä auttamassa sinua löytämään tasapainon ja onnellisuuden arkeesi, kuten itsekin löysin.

5 Askelta Kohti Tasapainoista Arkea

Tässä artikkelissa jaan kanssasi viisi askelta, jotka voivat auttaa sinua kohti tasapainoista arkea. Tässä ne ovat:

1. Askel: Priorisoi tehtäväsi

2. Askel: Luo päivärytmi

3. Askel: Harjoita rentoutumista

4. Askel: Aseta tavoitteet

5. Askel: Pidä huolta itsestäsi

Näihin kaikkiin kerron sinulle esimerkin, niin sinun on helppo miettiä tätä omalla kohdallasi.

1. Priorisoi tehtäväsi:

Aloita tarkastelemalla päivittäisiä tehtäviäsi ja priorisoi ne tärkeysjärjestykseen. Tunne omat voimavarasi ja keskity ensin niihin tehtäviin, jotka ovat kiireellisimpiä tai tärkeimpiä.

Esimerkki: Heräät aamulla ja huomaat heti, että päivä on täynnä erilaisia tehtäviä. Ensimmäinen reaktiosi saattaa olla stressaantunut, kun yrität miettiä, mistä oikein aloitat.

Sen sijaan, että hyppäisit suoraan tekemään näitä juttuja, istutkin alas hetkeksi ja kirjoitat ylös kaikki sen päivän tehtävät. Tunnistat, että jotkin tehtävät ovat kiireellisempiä tai tärkeämpiä kuin toiset.

Silloin voit päättää priorisoida tehtäväsi tärkeysjärjestykseen. Tunnistat, että tärkein tehtäväsi on valmistautua tärkeään asiakastapaamiseen myöhemmin päivällä. Sen jälkeen sinulla on muutamia muita tehtäviä, kuten käyt kaupassa ja valmistelet ruoan perheellesi.

Sen sijaan, että panikoisit kaikkien tehtävien edessä, päätät aloittaa valmistautumisen asiakastapaamiseen ensin. Keskityt siihen täysillä ja saat sen valmiiksi ennen muita tehtäviä.

Tällä tavalla voit tuntea hallitsevasi päivääsi paremmin ja välttää turhia stressinaiheita. Tunnistat omat voimavarasi ja käytät niitä tehokkaasti tärkeimpien tehtävien hoitamiseen ensin.

2. Luo päivärytmi:

Suunnittele päiväsi etukäteen ja luo itsellesi päivärytmi, joka sisältää aikaa sekä työlle että levolle. Muista varata aikaa myös rentoutumiselle ja omille harrastuksille.

Esimerkki: Huomaat, että sinulla on ollut viime aikoina vaikeuksia tasapainottaa työtä ja vapaa-aikaa. Päätät tehdä muutoksen ja alatkin suunnitella päiviäsi etukäteen luomalla päivärytmin.

Ensimmäisenä varaat aikaa aamurutiineillesi, kuten aamupalalle ja liikunnalle. Sen jälkeen jaat päiväsi eri tehtävien ja aktiviteettien kesken. Varaten aikaa sekä työlle, että levolle.

Merkitset kalenteriisi tietyn ajanjakson, jonka aikana keskityt työtehtäviin ilman häiriöitä. Tunnistat myös tarpeen ottaa lyhyitä taukoja työn lomassa, jotta pysyt virkeänä ja tehokkaana.

Päivärytmistäsi varaat myös aikaa rentoutumiselle ja omille harrastuksillesi. Tiedät, että nämä hetket ovat tärkeitä sinun henkiselle hyvinvoinnillesi ja ne auttavat sinua rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen.

Näin olet luonut itsellesi helpon päivärytmin, joka tasapainottaa työtä ja vapaa-aikaa, sekä antaa sinulle myös mahdollisuuden rentoutua ja nauttia omista harrastuksistasi. Kätevää vai mitä?

3. Harjoita rentoutumista:

Stressi ja kiire voivat usein häiritä tasapainoista elämäämme. Siksi on tärkeää harjoittaa rentoutumista päivittäin tai viikottain. Kokeile erilaisia rentoutumisharjoituksia, kuten hengitysharjoituksia tai mindfulness-harjoituksia, jotka auttavat sinua rentoutumaan ja löytämään sisäistä rauhaa.

Esimerkki: Huomaat, että viime aikoina työpaineet ovat kasvaneet ja tunnet olosi jatkuvasti stressaantuneeksi. Päätät ottaa hetken rentoutumiselle ja kokeiletkin mindfulness-harjoitusta. Istut alas, suljet silmäsi ja keskityt hengitykseesi. Ehkä haukottelet. Huomaat, miten stressi alkaa pikkuhiljaa hälvetä ja tunnetkin sisäisen rauhan laskeutuvan yllesi. Tämä lyhyt hetki rentoutumiselle auttaa sinua palauttamaan mielesi ja tunteesi tasapainoon.

4. Aseta tavoitteet:

Määrittele selkeät ja konkreettiset tavoitteet elämällesi. Kirjaa ylös, mitä haluat saavuttaa ja mitkä ovat askeleet tavoitteidesi saavuttamiseksi. Muista myös juhlistaa pieniäkin saavutuksiasi matkan varrella.

Esimerkki: Haluat saada enemmän aikaan työssäsi ja päätätkin asettaa selkeän tavoitteen: haluat oppia uuden taidon seuraavan kuukauden aikana. Kirjoitat tavoitteesi ylös ja määrittelet konkreettiset askeleet sen saavuttamiseksi. Suunnittelet aikataulun harjoittelulle ja varaat aikaa joka päivä tavoitteesi työstämiseen. Kun lopulta saavutat tavoitteesi, tunnet suurta ylpeyttä ja onnellisuutta omasta saavutuksestasi.

5. Pidä huolta itsestäsi:

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, pidä huolta itsestäsi. Muista levätä riittävästi, syödä terveellisesti ja liikkua säännöllisesti. Huolehdi myös omasta henkisestä hyvinvoinnistasi ja tee asioita, jotka tuovat sinulle iloa ja onnea.

Esimerkki: Huomaat, että olet viime aikoina laiminlyönyt terveyttäsi ja hyvinvointiasi kokoaikaisen kiireen keskellä. Päätät tehdä muutoksen ja aloitat sen huolehtimalla paremmin itsestäsi. Varaat aikaa vaikkapa liikunnalle ja terveellisille ruokavalinnoille. Panostat myös henkiseen hyvinvointiisi lukemalla kirjoja, jotka inspiroivat ja tuovat iloa sinun elämääsi. Huomaat pian, miten nämä pienet muutokset vaikuttavat positiivisesti sinun jaksamiseesi ja onnellisuuteesi.

Toivon, että nämä viisi askelta auttavat sinua löytämään tasapainon ja onnellisuuden arkeesi.

Muista, että pienilläkin muutoksilla voi olla suuri vaikutus hyvinvointiisi. Ole itsellesi armollinen ja anna aikaa itsesi kehittymiselle ja kasvulle.

Haluatko saada lisää hyödyllisiä vinkkejä ja työkaluja tasapainoisen elämän rakentamiseen? Ole kuulolla ja seuraa blogia!

Sähköpostilaisena saat ensimmäisten joukossa tiedon uusista materiaaleista ja vain siten on myös mahdollisuus päästä maksuttomasti tulevien materiaalien kimppuun! Muutamalle ihanaiselle on paikka siellä odottamassa!

Tästä lisää ensi viikolla. (Lataa jokin maksuton tuote niin pääset automaattisesti näiden tietojen äärelle, tsekkaa tästä MAKSUTTOMAT)

Tsemppiä matkallesi kohti tasapainoista arkea!

Parhain terkuin, Virpi


 

Maksuton opas lataa

Opas: Itsensä rakastamisen matka MAKSUTON

Ladattava
Lataa tästä

 

Lue lisää

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Shopping Cart