terveyttä

Näin saat lisää terveyttä

Jokaisella meistä on varmasti varaa parantaa, mitä tulee elintapoihin. En uskokaan, että kovin moni meistä pystyy tai haluaa. Saati jaksaa hallita arkeaan 24/7 niin orjallisesti, että se olisi lähes täydellistä.

Nounou. Keskeneräisyys ja kehittämistarve on siis ihana osa sinua ja minua.

Lisää terveyttä automatisoimalla pienet teot tottumukseksi

Onkin aivan mahtavaa, että voit kätevästi lisätä terveyttä automatisoimalla pienet teot tottumukseksi.

Tässä postauksessa kerron sinulle miksi uuden tottumuksen lisääminen arkeen kannattaa.

Saat tietää myös mitä hyötyä siitä on ja nähdä kuinka se auttaa myös niissä tilanteissa, kun haluat eroon jostakin elämääsi kuormittavasta asiasta.

Mennäänpä suoraan asiaan.

Miksi automatisoida itsellensä uusi tottumus?

Onko siihen muka tarvetta? Vastaus on simppeli.

Terveelliset elämäntavat syntyvät juuri niistä monista pienistä teoista ja tottumuksista. Terveelliset elämäntavat puolestaan tuo terveyttä ja on edellytys hyvinvoinnille. Kysymys kuuluukin, haluatko sinä voida hyvin?

Jos haluat tottakai kannattaa panostaa uusiin tottumuksiin. Ja tottakai siihen on tarvetta.

Lisäksi näiden automaattisten tottumusten avulla muutokset ovat usein pysyviä.

Jos siis pysyvät muutokset kiinnostaa ja olet kyllästynyt esimerkiksi näihin lohduttomiin lauseisiin:

  • äh, en mä jaksa.
  • jos huomenna sitten..
  • voi hitsi, taas unohin.
  • eihän mun pitäny näin..
  • miksen taaskaan onnistunu.
  • miten ihmeessä tää on niin vaikeeta!

Niin suosittelen sulle –> Käytä tottumuksen automatisointi ja seuranta – työkalua. Se on just tätä varten.

Voit tietty tehdä ilmankin sitä, jos se tuntuu kivemmalta. Jokatapauksessa. Uudet tottumukset lisäävät siis sun hyvinvointia ja se on se, mikä minua kiinnostaa.

Varsinkin, jos tarkoituksesi on toteuttaa omia visioita & elää omannäköistä elämää, tämä auttaa siinä.

No entäpä jos mietitkin tätä: Mitä hyötyä siitä oikeasti on? Onko siitä hyötyä? Mähän olen tyytyväinen mun elämään. :/ enkä jaksa alkaa tekemään mitään. Vai jaksanko?

Hmm. Niinpä niin. Ehkäpä tästä on sinulle kuitenkin hyötyä. Minun mielestä EHDOTTOMASTI ON HYÖTYÄ. Turha sitä on kysyäkään.

Mutta koska me tykätään aina kysellä, kyseenalaistaa, varmistaa, epäillä, miettiä, pohtia.. ennenkun lisää tehdään. Niin siksi otin tän asian esille.

Kyllä minäkin aina mietin, onko tästä hyötyä. Kannattaako? Mistä on haittaa ja mistä on hyötyä juuri nyt, juuri tässä vaiheessa elämää..?

Se on tuiki tärkeetä miettiä, mikä tuo ja mikä vie.

Huomaan usein kuitenkin, että pidemmän päälle liika pohtiminen:

  • vie aikaa
  • vie energiaa
  • turhauttaa
  • kuormittaa
  • ei tuo tuloksia
  • ei hyödytä

Olen tullut yleensä aina siihen tulokseen, että jos ei heti nappaa –> poistun paikalta vähin äänin. Tai vaihtoehtoisesti Jos nappaa –> teen sen mistä saan hyötyä. Nythän on kyse

terveydestä ~ hyvinvoinnista ~ hyvästä olosta ~ arjen jaksamisesta. Niistä pienistä teoista, jotka johtavat kestävään terveelliseen elämäntapaan.

Villi veikkaukseni onkin, että kaipaat:

  • hieman virkeyttä
  • lisää energiaa

Salli minun olla myös väärässä. Jos virkeys ja energia ei oo just nyt se sun juttu, niin ei se mitään. (Voit poistua vähin äänin, edelleen)

Katotaanpa hyödyt siitä huolimatta. Hyödythän kiinnostaa aina! – kuten jo mainitsinkin.

 

terveyttä firstbeat raportti kuva

 

Tottumuksen automatisoinnin hyödyt

Eli, hyödyt. Jos olet tyytyväinen sun elämään, hyvä. Voit kuitenkin saada tuplaten hyvinvointia kun lisäät jonkun pienen teon. Hyödyt kannattaa aina ottaa talteen. Jeij!

Automatisoinnin jälkeen siitä tulee normaali osa sun arkea. Kas näin! Hyödyt on siis elinikäiset.

Otahan se huomioon. Kuitenkin ollaan eteenpäin menossa elämässä. Se on asia, jota pakoon ei yksinkertaisesti pääse.

Mietipäs, kaikki tapahtuu lopulta aivan automaattisesti. Elämäsihän on muutenkin täynnä kaikenlaisia tottumuksia.

Siksi niiden luominen on hyvin simppeliä ja hyödyllistä. Miksi sulla muuten edes olisi näitä kaikenlaisia tottumuksia.

  • Käyt vessassa.
  • Juot kun on jano.
  • Syöt kun on nälkä.

Kysehän on siitä mitä syöt? milloin käyt vessassa? ja mitä juot?

Tämän tehokkuus on siis arjessa niin huikaisevaa, että suosittelen tätä ihan kaikille. Sulle, mulle, sun naapurille, äidille, isälle ja siskolle ja sen siskolle.

Tottumuksen lisääminen VS. tottumuksen kitkeminen

Vanhasta voi myös oppia pois. Kannatan myös sitä lähestymistapaa muutosten suhteen. TODELLAKIN.

Kuitenkin tottumuksien automatisointi on tehokkaampaa. Ja jos tottumuksen lisääminen ei ole vielä selkärangassa, on hankalampaa edetä kitkeminen edellä.

Tarkoitan sitä, että tehokkain tapa päästä vaikkapa epäterveellisistä asioista eroon on aloittaa uuden tavan muodostaminen. Kyse on järjestyksestä. Mitä tehdään, milloin ja miten.

Nimittäin, kun uuden tavan ottaa arkeen ja se sujuu rutiinilla –> niin se auttaa sua pääseen eroon niistä ärsyttävistä asioista sun elämässä.

Jos sulla siis on sellasia. En aivan tiedä susta kun en tunne sua, mutta mulla näitä kyllä löytyy. Ja voin luvata, että negatiivisista pääsee helpommalla eroon kun positiivista boostia on akut ladattuna.

Jos sulla siis on jotain sun elämässä, mistä tahdot eroon, niin tässäpä yks toimiva tapa myös siihen. Ei välttämättä tuu ihan ekana mieleen.

Tai ainakaan minulla ei tullut. Ennenkun oikeasti testasin ja tajusin et hei, tää on niin luontaista ja normaalia.

Tein vuosia ihan prikulleen väärinpäin. Sanotaan nyt suoraan, tein ihan miten sattuu! Ihan vääriä asioita!

Kunnes, tein niitä hieman parempia valintoja.

Jos siis koitat kitkeä jotain asioita tän hetkisestä arjestasi, niin ota nyt ainakin huomioon tämä:

”Lainaten duodecimlehteä:

Vanhasta poisoppiminen edellyttää automaattisen toiminnan laukaisevien ärsykkeiden neutralisointia jollakin seuraavista:

  1. olosuhteiden muutos, jossa tutut ärsykkeet poistuvat (esimerkiksi työpaikan vaihdos tai muutto)
  2. ympäristön muokkaus (hedelmien pitäminen esillä kotona) ja
  3. varautuminen ärsykkeisiin ja niiden tietoinen vastustaminen.
  4. Kolmas tapa on eniten käytetty, mutta vaatii tietoista ponnistelua, eikä yksinään useinkaan riitä.”

Aloita terveyttä lisäävistä pienistä teoista

Aloita siis kätevästi automatisoimalla pienet teot tottumukseksi. Näin lisäät terveyttäsi ja saat uutta virtaa arkeen.

Uuden tottumuksen lisääminen arkeen kannattaa, sillä siitä on hyötyä hyvinvointiasi ajatellen. Ja kuten oli puhetta, se auttaa myös silloin kun haluat eroon jostakin.

Kun toistat uusia tottumuksia riittävän usein samalla tavalla, niistä tulee tuiki tavallisia tapoja arkeesi. Tämä tarjoaa siis avun pitkäkestoiseen & terveelliseen muutokseen.

Yhteenveto

Pienet teot ovat siis tärkeitä, kuten tiedät. Kaikki lähtee siitä, että valitset vain yhden pienen teon, jonka haluat olevan osa elämääsi.

Tottumuksen automatisointi ja seuranta – työkalu auttaa sinut alkuun.

Itse aikanani aloitin haastamalla itseäni. Kun odotin esikoistani, yllätykseksi suklaanhimoni tyrehtyi täysin. Tällaiselle suklaafanaatikolle se oli suorastaan shokki.

Hämmästyin siitä, miten kummassa yhtäkkiä en voinut ollenkaan syödä suklaata. Himoitsin kyllä näkkileipää, jota söin aina yöllä. Suklaa vaihtui siis näkkileiväksi. (enää asia ei ole niin:D )

Toinen juttu, mikä minulla laukaisi tottumuksien lisäämisen oli se, kun odotusaikanani en voinut käyttää maitotuotteita. Silloin motivaatio toki oli lapsi, joten se oli helmpompaa. Lapsen tulon jälkeen sain kuitenkin inspiksen kokeilla voinko:

  • olla ilman suklaata edelleen
  • olla ilman kahvia
  • olla kokonaan ilman alkoholia
  • syödä puuroa (jota inhoan)
  • hankkia kauan haaveilemani oman lemmikin
  • käydä kuntosalilla
  • elää ilman suorittamista
  • ja lukuisia muita asioita.

Silloin minulla oli siis pohjalla jo muutamia uusia terveellisiä tapoja, jotka tulivat automaattisiksi raskauden myötä. Puhun siis tämän puolesta, koska jälkikäteen otin itse käyttöön myös tämän samaisen tavan, huomatessani sen vaikutuksen.

Tätä työkalua käytin myös opiskellessani ja myöhemmin ohjatessani. Todistetusti siis toimii!

Tottumuksen automatisointi ja seuranta – työkalu sisältää:

Esimerkkejä terveyttä lisäävistä pienistä teoista. Siinä valitset tavan, jonka automatisoit. Teet sen yksi, HUOM YKSI pieni teko kerrallaan.

Tiedän, kunnianhimo on suuri! Ei silti kannata yrtittää oikoa asioita liikaa. Yksi pala kerrallaan luot juuri sen pysyvyyden pohjalle. Sen päälle on hyvä sitten rakentaa.

Esimerkkejä on liikunnasta, syömisestä ja unesta.

Työkalussa on taulukko, jota hyödynnät seuratessasi toteutusta. Tämä saa sinut keskittymään ja tekee tilivelvolliseksi, jotta onnistuminen tapahtuu.

Tottumuksen automatisointi ja seuranta – työkalu

nuoli

Lataa maksuton työkalu tästä

kirjaaminen

 

 

 

 

 

 

 

 


Lue myös:nuoli

Elämäntapamuutos – Onko siinä järkeä?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Shopping Cart