Tietoisuus ja Hengitysharjoitukset: Avain Rentoutuneempaan Arkeen

Tietoisuus ja Hengitysharjoitukset on avain rentoutuneempaan arkeen.

Kaipaatko tasapainoa ja rauhaa kiireiseen arkeesi? Jos, niin tämä artikkeli on juuri sinua varten.

Olet ansainnut hyvinvointia ja rauhaa elämääsi.

Nimittäin, tietoisuus ja hengitysharjoitusten avulla voit löytää sisäisen rauhan ja hallita paremmin stressiä päivittäisessä elämässäsi. Tässä artikkelissa kerron sinulle:

  • miksi nämä tietoisuus ja hengitysharjoitukset ovat tärkeitä,
  • mitä menetät, jos et kiinnitä niihin huomiota,
  • miten voit tehdä niitä askel askeleelta ja
  • miten voit soveltaa niitä käytäntöön omassa arjessasi.

Miksi tietoisuus ja hengitysharjoitukset ovat tärkeitä?

Tietoisuustaidot ja hengitysharjoitukset ovat avainasemassa stressin hallinnassa ja mielen rauhoittamisessa. Ne oikeasti auttaa sinua.

Ne auttavat sinua

  • olemaan läsnä tässä hetkessä
  • tiedostamaan kehosi ja mielesi reaktiot stressaavissa tilanteissa.

Kaiken lisäksi säännöllinen harjoittelu voi auttaa vähentämään stressin fyysisiä oireita, kuten kireitä lihaksia ja sydämentykytystä, sekä parantamaan mielialaa ja yleistä hyvinvointia.

Itse olen vuosia kärsinyt liian korkeasta sykkeestä. Lääkityksen rinnalla nämä harjoitukset ovat kuitenkin olleet avainasemassa. Mielen ja kehon tietoinen rauhoittaminen auttaa voimaan paremmin.

Mitä jos et kiinnitä tähän huomiota?

Jos et kiinnitä huomiota tietoisuustaitoihin ja hengitysharjoituksiin, saatat jäädä kiinni stressin kierteeseen ja kokea jatkuvaa ahdistusta ja uupumusta. Ilman näitä taitoja saatat reagoida automaattisesti stressaaviin tilanteisiin impulsiivisesti ja hallitsemattomasti, mikä taas puolestaan voi johtaa lisääntyneeseen stressiin ja jopa terveysongelmiin pitkällä aikavälillä.

Mikä minä olen neuvomaan? Stressi, uupumus ja ylinkuntotila+muut terveysongelmat johdattivat minut huolehtimaan itsestäni. En haluaisi, että kukaan joutuu kokemaan pitkään jatkunutta ahdistusta, sillä se johtaa melko varmasti uupumukseen.

Lisäksi se helpotus, mitä olen saanut tietoisella läsnäololla ja hengitysharjoituksilla, on korvaamatonta. Jos itse voin vaikuttaa omaan olotilaani, miksi en tekisi sitä? Pitkään itsellänikin oli neuvoton olo, kun mikään ei tuntunut auttavan. Kuitenkin tuumasta toimeen ryhtyminen toi tuloksia.

Toki ulkopuolinen apu on ollut tärkeää, mutta itsensä hoitaminen on kuitenkin minun vastuullani.

Ja kun tuumasta toimeen kuljetaan rauhoittumiseen ja tietoiseen läsnäolemiseen, niin voiko lopputulos edes olla huono. I dont think so! Ennaltaehkäisy on tärkeää, mutta kierteen saa katkaistua, kun fokusoi asiat yhteen paikkaan kerrallaan.

(HUOM! Jos kärsit pitkään jatkuneesta stressistä, uupumuksesta, ahdistuksesta –> Ota yhteyttä lähimpään terveydenhuoltoon)

Miten tämä tehdään askel askeleelta?

Tässä on tietoisuus ja hengitysharjoutkset sinulle, niitä on neljä.

Harjoitus 1

Tämä harjoitus voi auttaa sinua rauhoittumaan ja rentoutumaan.

1. Valmistaudu: Etsi rauhallinen ja häiriötön paikka, jossa voit harjoittaa tietoisuustaitoja ja hengitysharjoituksia ilman keskeytyksiä.

2. Istu mukavasti: Istu tai makaa mukavassa asennossa ja sulje silmäsi, jos se tuntuu mukavalta.

3. Keskity hengitykseen: Kiinnitä huomiosi hengitykseesi. Tunne, miten ilma virtaa sisään ja ulos kehostasi.

4. Hengitä syvään: Hengitä hitaasti ja syvään nenän kautta, täytä keuhkoihisi ilmaa ja tunne vatsan liikkuvan sisäänhengityksen aikana.

5. Uloshengitys: Hengitä hitaasti ja tasaisesti ulos suun kautta, tyhjentäen keuhkosi täysin.

6. Toista: Toista nämä hengitysharjoitukset muutaman minuutin ajan tai niin kauan kuin haluat tuntea olosi rentoutuneeksi ja rauhalliseksi.

Harjoitus 2

Tämä harjoitus voi auttaa sinua löytämään rauhan ja rentoutumisen kiireisen päivän keskellä. Kokeile sitä säännöllisesti ja huomaa, miten se vaikuttaa kehoosi ja mielentilaasi pitkällä aikavälillä.

1. Valmistautuminen: Etsi rauhallinen ja hiljainen paikka, jossa voit istua tai maata mukavasti. Sulje silmäsi ja vie hetki keskittymiseen ja rauhoittumiseen.

2. Tietoisuus kehosta: Aloita kiinnittämällä huomiota kehoosi. Tunnista kehosi kosketus pinnan kanssa ja tunne kehosi paino. Huomaa, miltä kehosi tuntuu juuri nyt.

3. Hengityksen havainnointi: Siirrä sitten huomiosi hengitykseesi. Hengitä hitaasti ja syvään sisään nenän kautta, tunne, miten ilma täyttää keuhkosi. Huomaa, miten rintakehäsi ja vatsasi laajenevat sisäänhengityksen aikana.

4. Hengityksen uloshengitys: Pidä hengitys hetken aikaa ja tunne hetken hengitys sisälläsi. Sitten hengitä hitaasti ulos suun kautta, tunne, miten ilma virtaa ulos kehostasi. Huomaa, miten rintakehäsi ja vatsasi laskeutuvat uloshengityksen aikana.

5. Toisto: Jatka syvää ja rauhallista hengittämistä, keskittyen täysin hengitykseesi. Anna ajatusten ja huolien mennä ohitse, ja palaa aina takaisin hengitykseen.

6. Lopetus: Jatka harjoitusta muutaman minuutin ajan tai niin kauan kuin haluat. Kun olet valmis, avaa hitaasti silmäsi ja ota hetki tarkkaillaksesi kehoasi ja mielentilaasi.

Harjoitus 3

Tämä harjoitus auttaa sinua lisäämään tietoisuutta kehostasi, mielesi tilasta ja ympäristöstäsi.

1. Valmistautuminen: Istu tai ole makuulla mukavassa asennossa. Sulje silmäsi ja hengitä syvään muutaman kerran rentoutuaksesi.

2. Keskity hengitykseen: Aseta kätesi kevyesti vatsan päälle ja ala hengittää hitaasti ja syvään nenän kautta. Tunne, miten vatsa nousee sisäänhengityksen aikana ja laskeutuu uloshengityksen aikana.

3. Havainnoi kehoa: Siirrä sitten huomiosi kehoosi. Aloita jaloista ja etene hitaasti ylöspäin. Huomaa, miten eri kehon osat tuntuvat: onko jossain jännitystä tai rentoutta?

4. Havainnoi ympäristöä: Laajenna tietoisuutesi ympäröivään tilaan. Kuuntele ääniä ympärilläsi, tunne ilman kosketus ihollasi. Havainnoi, miten kehosi ja mielesi reagoivat ympäristön ärsykkeisiin.

5. Hyväksy tila: Hyväksy kaikki tuntemukset ja ajatukset sellaisina kuin ne ovat, ilman tuomitsemista tai vastustamista. Ole lempeä ja myötätuntoinen itseäsi kohtaan.

6. Palaa hengitykseen: Palaa takaisin hengitykseen ja keskity siihen hetkeksi. Anna ajatusten mennä ja tulla, ilman arviointia tai analysointia.

7. Päätös: Pidä tämä tietoisuustila muutaman minuutin ajan tai niin kauan kuin haluat. Kun olet valmis, avaa hitaasti silmäsi ja ota hetki tarkkaillaksesi kehoasi ja mieltäsi.

Harjoitus 4

Tämä hengitysharjoitus auttaa sinua rauhoittumaan ja rentoutumaan stressaavina hetkinä sekä parantamaan tietoisuuttasi hengityksestäsi ja kehostasi. Säännöllinen harjoittelu voi auttaa sinua löytämään sisäisen rauhan ja tasapainon.

1. Valmistautuminen: Istu tai makaa mukavassa asennossa ja sulje silmäsi. Rentouta kehosi ja ota hetki hengittääksesi luonnollisesti.

2. Tietoinen hengitys: Aloita hengityksen havainnointi. Hengitä hitaasti ja syvään nenän kautta ja tunne, miten ilma täyttää keuhkosi. Huomaa vatsan nousevan sisäänhengityksen aikana ja laskeutuvan uloshengityksen aikana.

3. Hengityksen pidentäminen: Aloita hidastamalla hengitystäsi. Laske sisäänhengityksen kestoa neljään laskien ja pidä hetki keuhkoissasi. Sitten laske uloshengityksen kestoa neljään laskien. Toista tämä muutaman kerran.

4. Syvähengitys: Jatka syvään hengittämistä, mutta tällä kertaa tee se vieläkin hitaammin ja syvemmälle. Täytä keuhkosi täysin sisäänhengityksellä ja tunne, miten keho rentoutuu jokaisen uloshengityksen aikana.

5. Rentoutuminen: Keskity hengittämisen lisäksi kehon rentouttamiseen. Huomaa, miten lihakset rentoutuvat ja mieli rauhoittuu jokaisen syvän hengityksen myötä.

6. Toistaminen: Jatka tätä hengitysharjoitusta muutaman minuutin ajan tai niin kauan kuin haluat. Anna itsellesi lupa olla läsnä ja rentoutua tässä hetkessä.

Miten voit soveltaa tätä käytäntöön omassa arjessasi?

Voit soveltaa tietoisuustaitoja ja hengitysharjoituksia päivittäiseen arkeesi monin eri tavoin. Voit esimerkiksi tehdä lyhyitä hengitysharjoituksia (kuten yllä olevat) aamulla herätessäsi valmistautuaksesi päivään, tai ennen nukkumaanmenoa rentoutuaksesi yöunille. Voit myös ottaa hetken hengähdystauon keskellä kiireistä päivääsi ja tehdä muutaman syvän hengityksen palauttaaksesi mielenrauhasi ja energiasi.

Toimii tilanteessa kuin tilanteessa. Tähän voit myös käyttää netistä löytyviä harjoitteita tai kipaista vaikka kirjastossa katsomassa olisiko siellä jotain sinulle.

Itse olen etsinyt netistä harjoitteita ja tehnyt niitä iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Uni on ollut parempaa ja syvempää. Olo on rauhallinen ja rentoutunut.

Tietoisuus ja hegitysharjoitusten pointti on, että keskityt vain itseesi ja olet itsesi kanssa. Rauhoitat itseäsi ja oloasi. Hengitysharjoitukset ovat tutkitusti tehokkaita ja kun oikeasti teet niitä, niin huomaat itsekin niiden tehon.

Muista, että säännöllinen harjoittelu on avainasemassa näiden tekniikoiden hyödyntämisessä. Aloita pienin askelin ja anna itsellesi lupa harjoitella ja oppia. Älä odota välittömiä tuloksia, (itselleni niitä tuli aikanaan heti, tämä riippuu siis tilanteesta, jossa olet) vaan anna itsellesi aikaa ja kärsivällisyyttä.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi alkaa sisältäpäin, ja tietoisuustaidot ja hengitysharjoitukset tarjoaa sinulle voimakkaita työkaluja stressin hallintaan ja mielen rauhoittamiseen. Jatka harjoittelua ja huomaa, miten pienillä muutoksilla voit saavuttaa suuria tuloksia arjessasi.

Toivottavasti tämä artikkeli inspiroi sinua ottamaan ensimmäisen askeleen kohti rentoutuneempaa ja tasapainoisempaa arkea. Muista, että olet ansainnut hyvinvointia ja rauhaa elämääsi.

Parhain terkuin, Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Shopping Cart