Väsynyt ja ärtynyt – Helpotusta! (Katso video)

Tässä postauksessa saat pika-apua kun olet väsynyt ja ärtynyt. Tämä on niitä tilanteita varten, kun oikeasti olisi syytä ottaa levon kannalta. Niihin hetkiin, kun ärtynyt olo meinaa pilata koko päivän.

Mitä silloin kannattaa tehdä?

Oletko väsynyt ja ärtynyt? Tämä auttaa! (Katso video)

Tässä heti ohjevideo harjoitukseen. Tee heti ja helpota oloasi. Lue postauksesta sen jälkeen lisää väsymyksestä ja tee vielä lopuksi harjoitus halutessasi.


 


Väsynyt ja ärtynyt

Kun heräät väsyneenä ja ärtyneenä, eikä mistään meinaa oikein saada kiinni, silloin on aika stopata.

Kun sinua  v*****aa oikein kunnolla aamulla sen jatkuvan väsymyksen vuoksi, en voi kuin huokaista ja sanoa, ymmärrän.

Jatkuva väsymys kuormittaa kehon lisäksi myös mieltäsi. Aivan äärimmäisen paljon. Varsinkin niissä tilanteissa, jos väsymyksesi on jatkunut vuosia.

Mistä väsymys voi johtua?

Väsymyksen syntyyn on olemassa monia eri syitä. Väsymyksen jatkuessa pitkään on erittäin tärkeää selvittää sen syyt.

Tässä muutama esimerkki, johon oletkin jo törmännyt, mutta kertauksen vuoksi mainitsen.

Väsymys voi johtua esimerkiksi:

  • sairauksista
  • uupumuksesta
  • mielenterveysongelmista
  • kehon puutostiloista
  • unen laadusta
  • elämäntavoista

Kuten siis jo tiedät, on olemassa useita eri syitä väsymykselle. Ammattilaisten avulla syiden pitäisi selvitä. Niin, pitäisi. Aina ei kuitenkaan ole niin.

Joissain tilanteissa, kuten itsellenikin kävi, väsymys jatkuu vuosia, eikä syitä sille selviä millään.

Jo se kuormittaa, kun alkaa miettimään, että onko tässä päässä vikaa kun ei vaan lepo tuo helpotusta.

Nykyään tähän vaikuttaa myös paljon se, että hoitosuhde lääkäreiden kanssa on katkonaista. Monien eri lääkäreiden vastaanotoilla käytyään on hankalaa saada itselleen spesifiä apua.

Väsymystä ei kuitenkaan kannata ohittaa olan kohautuksella. Avun etsiminen kannattaa, vaikka tiedän kyllä, ettei sitä uupuneena niin vaan apua haetakaan.


Lue myös: Elämäntapana itsensä rakastaminen – Balanssin äärellä


Tilanne väsymyksen suhteen ei kuitenkaan välttämättä parane, muutoin kuin selvittelemällä.

Selvitä siis väsymyksesi syyt. Vaadi itsellesi apua, joka sinulle kuuluu. Jos olet totaalisen kuitti, kerro heti jollekin.

Itselläni tuohon prosessiin nimittäin meni kahdeksan vuotta. Sen vuoksi painotan aina kuuntelemaan omaa sisäistä viestiä siitä, onko kaikki hyvin vai ei. Kokemukseni mukaan oma intuitio johdattaa oikeille poluille.

Älä jää yksin väsymyksesi kanssa. Yksin ei tarvitse pärjätä. Minulle saa aina laittaa viestiä mistä syystä tahansa. Autan sinua jos kaipaat apua.

Ota yhteyttä: Laita viestiä tästä

Joskus käy toki niin onnekkaasti, että väsymys ei ole kroonistunut. Tällaisissa tapauksissa siihen sopii hyvin pelkkä itsehoito. Kyse onkin juuri siitä, toimiiko itsehoito sinulla vai ei.

Mitä väsymys aiheuttaa?

Väsymys tuo mukanaan ärtymyksen. Väsyneenä kehosi, eikä mielesi ole ennättänyt palautumaan. Olet väsynyt ja ärtynyt, ei tunnu kivalta.

Väsyneenä et jaksa ja voi tuntua, että ”aivot jumittaa”. Ainakin itselläni käy usein näin. Myös tuo väsymyksen tuoma ärtyneisyys ”ottaa aivoon”.

Asioita alkaa unohdella. Saatatkin siis ihmetellä minne muistisi on kadonnut. Väsymys vaikuttaa myös keskittymiskykyyn ja päätöksentekoon.

Ärtyneenä sen sijaan olet melko varmasti pahantuulinen. Saatat äksyillä muille ja olla itsellesi vihainen. Tai vihainen muuten vain.

Väsymys voi aiheuttaa pakonomaista tarvetta tehdä jotakin. Tämä taas kumpuaa sisäisistä tarpeista.

Kun tuo väsymyksen aiheuttama vaje syntyy, automaattinen toiminta koittaa ohjata sinua tarpeen tyydyttämiseen. Väsymys aiheuttaa siis epätasapainoa.


Lue myös: Parempi elämänhallinta on mahdollista saavuttaa – Aloita jo tänään!


Väsyneenä olet altis lisäkuormitukselle. Jos jatkat väsyneenä aina vaan, alkaa kehosi käymään kierroksilla. Jos keho ei ehdi palautua väsymyksestä se menee niin sanotusti säästöliekille. Ja ei, se ei ole hyvä juttu.

Väsyneenä ja ärtyneenä myös helposti päädyt tekemään itsellesi epäedullisia valintoja. Näitä valintoja yleensä kadutaan sitten vasta jälkikäteen.

Mikä auttaa kun olet väsynyt ja ärtynyt?

Väsymykseen ei ole olemassa vain yhtä keinoa, joka toimii. Se, mikä juuri sinulla auttaa on täysin riippuvaista siitä, miksi olet väsynyt.

Kun tiedät syyn väsymykseesi, tiedät myös mikä siihen auttaa. Sairauksien kohdalla usein lääkitys ja itsehoito. Elämäntapojen muuttaminen voi olla yksi toimiva keino.

Sen sijaan uupumuksen ja ylikunnon kanssa väsymykseen auttaa yksilöllinen kuntoutus. Tällä tarkoitan sitä, että hoito kohdennetaan tilanteeseesi sopivaksi.

Myös sillä on väliä, kuinka pitkään olet kärsinyt tästä. Usein hyvänä ohjenuorana on, että palautumisaika vastaa sairastumisaikaa.

palautuminen

Kärsivällisyys on siis koetuksella vaivojen jatkuttua pitkään.

Asioilla on kuitenkin tapana järjestyä, oli tilanteesi millainen tahansa. Tärkeää on, että saat osaksesi ymmärrystä.

Se, että saat oikeasti apua ja tukea, siihen mihin tarvitset.

Väsymys ja ärtymys on toki myös normaalia ja kuuluu elämään. Tässä rajanveto menee siihen vaikuttako se hyvinvointiisi negatiivisesti.

Ja mainitsen vielä, että on väsymyksesi sitten ollut pientä, suurta, hetkellistä tai pitkittynyttä.

Kaikkein oleellisinta on sinun tuntemuksesi sen suhteen.

Väsymystä ei mielestäni voi vertailla. Sitä ei myöskään kannata vähätellä, eikä liioin suurennella.

Väsymykseen sanoisin parhaiten auttavan hyväksynnän. Sen, mitä on nyt ja tässä.

Hyväksytkö väsymyksesi sellaisenaan. Taisteletko sitä vastaan vai annatko sen olla sitä, mitä se on.

Itse oman kamppailuni aikana sain hyvän neuvon terapeutiltani, jonka jaan nyt sinulle. Muokkaan sen väsymykseen kuuluvaksi. Tätä voit hyödyntää minkä tahansa asian kanssa.

Tämä on hyvin yksinkertainen ja harjoitus oikeasti auttaa.

mielikuva harjoitus

Mielikuvaharjoitus:

Kuvittele olevasi vuoren rinteellä. Sinulla on köysi kädessäsi. Köyden päässä on hirviö, joka on tuo väsymys (tai jokin muu elämässäsi tärkeä/ajankohtainen asia).

Sinun tehtäväsi on laskea köydestä irti.

Pystytkö siihen? Miltä sinusta tuntuisi päästää irti?

Tärkeää olisi olla ilman tuota köyttä. Joskus vain on käynyt niin, että siitä pidellään tiukasti kiinni ja koitetaan vetää ylöspäin. Näin itse toimin aiemmin väsymykseni kanssa. En tohtinut päästää irti.

Päästä siis irti köydestä, joka kuormittaa. Anna itsellesi armoa tämänkin asian suhteen.

Elämä ei ole aina helppoa. Väsymys on liian raskas taakka pidellä mukana.

Anna itsellesi aikaa ja lepoa. Pidä huolta siitä tärkeimmästä. Itsestäsi.

Lopuksi vielä samainen videoharjoitus kuin postauksen alussa. Helpota oloasi puhumalla itsellesi lempeästi, kun olet väsynyt ja ärtynyt.

Katso video:


 


 

Video tekstinä:

Moikka, mun nimi on Virpi ja tällä videolla mä kerron sulle mitä silloin kannattaa tehdä, kun sä heräät ärtyneenä, väsyneenä, eikä mistään meinaa oikein niinku saada kiinni. Mitä silloin kannattaa tehdä?

Koska niin helposti me lähdetään sille suorittamislinjalle, joka on taas erittäin huono vaihtoehto meijän hyvinvoinnin kannalta. Silloin kannattaakin suorittamisen ja itsensä kuormittamisen sijaan istahtaa ihan alas. Ja sanoo nämä kuusi asiaa itselle. Ja katsoa, että mitä sen jälkeen tapahtuu.

Ensimmäinen asia. Laita käsi sun rinnalle ja hengitä syvään ja sano itsellesi että:

1. Mitään pahaa ei tapahdu, vaikka hellitän hetkeksi. Sitten toinen asia:

2. Olen arvokas ja tärkeä, vaikka en tekisi yhtään mitään. Sitten kolmas asia.

3. Minä tarvitsen nyt lepoa. Minä todellakin tarvitsen nyt lepoa, koska olen väsynyt. Sitten neljäs asia.

4. Kun tänään lepään, niin huomenna jaksan paremmin. Ja sitä minä haluan. Haluan jaksaa paremmin. Sitten viides asia.

5. Nyt minä valitsen itseni ja sitten vasta muut. Ja sitten kuudes asia ja tähän mä yleensä itsekin lopetan.

6. Uskon ja luotan elämän kantavan minua. Kiitos. Kiitos tästä päivästä.

Ja kun sä oot tehnyt tän itsellesi, niin melko nopeesti sun olo helpottuu.

Ja sitten lopuksi vielä lisävinkkinä sellanen asia, että koska sun olo melko nopeestikin helpottuu tän myötä, kun sä vahvistat itseesi ja niinku kerrot itselles hyviä asioita niin, niin älä mee siihen lankaan, että sen olon helpotuttua sä lähtisit niinkun tekemään asioita.

Sä lähtisit suorittamaan tai tekemään ja puuhailemaan vähän sitä sun tätä. Vaan sitoudu siihen päätökseen jonka sä teet, koska sä tiedät et sä oot väsynyt. Sä tarvitset hengähdystaukoa ja lepoa. Sitä palautumisaikaa. Sitä sä tarvitset.

Koska silloin kun meillä on mielenrauha ja mielessä kääntyy tää asia et hetkinen, ”Mä pysähdyn. Mä hyväksyn tän väsymyksen ja ärtymyksen tunteen”, niin silloin me sallitaan sen mielen kautta ikäänkuin kehomme levätä. Silloin tapahtuu sitä oikeeta palautumista.

Et se ei oo sellasta niinku väkinäistä. Vaan oikeesti aitoa ja hyvää palautumisaikaa. Joten.

Satsaa itseesi ja omaan hyvinvointiin ja testaa tätä mun vinkkiä. Ja kerro ihmeessä jos tää toimii sulla, mä haluan tietää.


Terkuin, Virpi

 

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Shopping Cart